17 February 2012

Kenapa Perempuan Lambat Kawin

Menurut pakar jiwa dari Barat, Dr. Louis E Bisch bahawa orang perempuan suka disayangi dan menyayangi. Namun, fenomena perempuan lambat berkahwin semakin ketara terutama di kalangan mereka yang mempunyai kedudukan kerjaya yang stabil.

Antara punca yang dikena pasti menyebabkan kebanyakan perempuan lambat berkahwin ialah:

1. Kebanyakan perempuan bekerjaya berpandangan jauh mengenai pencapaian bidang yang diceburi dan memberi alasan mahu memantapkan kerjaya mereka ke tahap yang benar-benar stabil atau peringkat tertinggi sebelum berkahwin. Mereka meletakkan kepentigan perkahwinan dan berkeluarga sebagai perkara kedua dalam hidup mereka.

2. Menganggap dengan berkahwin dan berkeluarga lebih awal, pencapaian dan kepuasan dalam kerjaya terhalang. Mereka khuatir tumpuan lebih beralih kepada keluarga dan kebebasan bekerja lebih masa terjejas.

3. Khuatir jika mereka berkahwin awal, mereka tidak dapat membantu keluarga dan memberi tempoh tertentu kepada dirinya sebelum bersedia membina keluarga sendiri.

4. Mereka ingin berkahwin tetapi kedudukan dan pangkat dalam kerjaya mereka menghalang. Kesukaran mencari pasangan kerana tidak ramai lelaki yang mahu mempunyai isteri yang berpangkat dan pendapatan lebih tinggi berbandingnya.

5. Faktor personaliti perempuan itu sendiri. Adakalanya perempuan itu sendiri yang cerewet dan pemilih dalam mencari pasangan. Ini berlaku apabila perempuan itu mempunyai pangkat dan status dalam kerjayanya.

6. Ingin memantapkan ekonominya sendiri sebelum berkahwin. Dengan itu mereka memberikan tempoh atau sengaja melewat-lewatkan hasrat mereka untuk berkahwin.

7. Masyarakat kini bersikap terbuka dan seakan-akan menerima isu perempuan bekerjaya lambat kahwin sebagai perkara biasa.

8. Putus cinta dan trauma terhadap cinta. Menganggap lebih baik tidak berkahwin kalau bukan dengan orang yang dicintai.

0 comments:

Post a Comment