peneroka
KUANTAN - Seorang peneroka terpaksa berputih mata selepas wang dari akaun Tabung Haji berjumlah RM5,000 lebur akibat terpedaya dengan helah seorang janda beranak satu yang menjanjikan akan membayar sekali ganda daripada jumlah wang yang dipinjamnya daripada mangsa.

Mangsa yang juga seorang warga emas berusia 70 tahun dari sebuah gugusan Felda di sini dipercayai termakan pujukan janda tersebut yang berjaya meraih simpati mangsa untuk mendapatkan pinjaman itu.

Mangsa yang dikenali Harun (bukan nama sebenar)mendakwa, perempuan yang dikenali dengan nama “Rohana” berusia 32 tahun itu memerlukan wang tersebut untuk melunaskan cukai pendapatannya dan memberitahu dia bakal mendapat pampasan milik arwah suaminya kira-kira RM87,000 selepas hutang selesai dibayar.

Menceritakan detik-detik perkenalannya, Harun yang mempunyai enam anak itu memberitahu dia mengenali “Rohana” di sebuah perhentian bas di Jalan Bukit Ubi di sini kira-kira seminggu lalu.

“Saya ditegur perempuan tersebut dan selepas itu, dia memberitahu statusnya sebagai janda serta memiliki seorang anak perempuan berusia tiga tahun.

“Namun perbualan bertukar menjadi kisah sedih, dia meluahkan masalahnya untuk membayar cukai pendapatan dan memerlukan kira-kira RM5,000 untuk menyelesaikan masalahnya,” dakwanya.

Mangsa juga memberitahu, taktik wanita itu yang menangis teresak-esak sambil merayu ‘melembutkan hatinya’ untuk membantu dan menawarkan untuk membayar jumlah pinjaman sekali ganda selepas mendapat pampasan tersebut selain bersedia menjadi isteri muda mangsa.

“Namun saya hanya ingin membantu wanita tersebut dan tidak berhasrat menjadikan dia sebagai isteri baru kerana saya sendiri sudah berkeluarga,” dakwanya.

Katanya, episod malangnya berlaku pada Isnin lalu, dia bersama wanita yang turut membawa anak perempuannya bertemu di Bangunan Lembaga Tabung Haji di Jalan Mahkota kira-kira jam 2.30 petang dan akhirnya mengeluarkan jumlah wang diminta dari akaunnya.

“Kemudian kami bergerak ke sebuah bank lain di Jalan Tun Ismail di sini kerana “Rohana” ingin membayar hutang tersebut. Namun “Rohana” tidak membenarkan saya masuk dan menyuruh saya tunggu di luar bank bersama anaknya.

“Sebaik selesai, wanita itu memberikan beberapa slip bank kosong dan dia pun meninggalkan saya serta meminta supaya menunggu di depan bank itu sehingga urusannya di tempat lain selesai,” dakwanya.

Umpama menunggu ‘buah yang tidak gugur’ apabila mangsa terpaksa pulang hampa selepas kelibat wanita itu tidak kelihatan sehingga urusan bank berakhir dan Harun terpaksa pulang ke rumahnya dengan tangan kosong.

“Esok paginya saya datang ke bank sama dan alangkah kecewanya apabila diberitahu slip kosong itu tidak berguna oleh kakitangan bertugas dan akhirnya baru tersedar, saya ditipu.

“Saya menghubungi nombor telefon yang diberikan namun hingga kini semua panggilan dijawab dipindahkan ke peti suara,” dakwanya.

Mangsa dipercayai bakal menunaikan ibadah haji pada tahun depan.

Menyedari dirinya tertipu, mangsa membuat laporan polis kira-kira jam 11.10 pagi di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan di sini, semalam.

“Saya berharap agar orang ramai berhati-hati dan tidak terpedaya seperti saya.Peristiwa ini juga menjadi pengajaran terbaik buat saya agar tidak mudah mempercayai orang,” katanya.