26 February 2012

Demonstrasi di Afghanistan bakar konvoi trak minyak pasukan pimpinan NATO

Para penunjuk perasaan yang marah di Afghanistan membakar 20 lori minyak NATO pada hari keempat protes terhadap penodaan Al-Quran di sebuah pangkalan yang dikendalikan tentera AS di negeri ini.

Insiden ini terjadi pada Jumaat di tenggara wilayah Khost di mana penunjuk perasaan Afghanistan menyerang konvoi trak yang membekalkan minyak untuk pasukan pimpinan NATO di negara itu.

Serangan itu berlaku semasa demonstrasi di dekat pangkalan tentera AS dekat ibu kota wilayah Khost, mengakibatkan sejumlah orang terbunuh dan cedera. Tidak ada laporan yang jelas mengenai jumlah korban.

Pada hari sebelumnya, lebih dari puluhan pemprotes meninggal dalam pertengkaran dengan penguatkuasaan undang-undang Afghanistan di seluruh negeri.

merujuk massa  Aksi protes dan pertempuran terjadi di ibu negara Kabul dan tiga negeri termasuk Herat, di mana polis menembak penunjuk perasaan setelah mereka berusaha menyerbu kedutaan AS.

Sekurang-kurangnya 36 orang, termasuk dua tentera Amerika Syarikat, telah terbunuh sejak aksi protes anti-AS meletus di Afghanistan pada hari Selasa lalu.

Kekerasan itu disebabkan oleh pembakaran mushaf Al-Qur'an dan teks-teks Islam yang lain di pangkalan tentera milik AS di Bagram, sebelah tenggara kota Charikar di Wilayah Parwan Afghanistan.

Sementara itu, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah menghantar surat kepada rakan Afghanistannya Karzai, meminta maaf atas pembakaran mushaf Al-Qur'an oleh pasukan Amerika Syarikat di Afghanistan.

Afghanistan telah menolak permintaan maaf dan menuntut penarikan segera semua tentera asing dari negara mereka.


Menurut laporan terkini, kedua-dua pejabat Amerika di persekitaran Kementrian Dalam Negeri Afghanistan tersebut, ditembak mati dari belakang kepalanya oleh seorang anggota Taliban yang menyamar menjadi tentera Afghanistan

0 comments:

Post a Comment