18 February 2012

CELAKA Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menyatakan "lega" pada kematian anak-anak Palestin dalam kemalangan bus sekolah

Kematian ngeri yang menimpa sekurang-kurangnya lapan anak-anak Palestin dan guru mereka disambut oleh komentar kebencian pada laman Faecook rasmi Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu yang menyatakan "lega" bahawa "hanya orang Palestin" yang tewas dalam kemalangan bus sekolah di dekat Al-Quds (Jerusalem ).

"Kematian bagi orang Arab, mengapa kita (perlu) membantu mereka?" komentar yang diposting pada laman Facebook Netanyahu, Walla (laman berita Israel) dan Polis Israel, Haaretz melaporkan pada hari Jumaat, 17 Februari.
Komentar lain menyatakan kepuasan bahawa "orang-orang Palestin sahaja" yang menjadi korban.


Sekurang-kurangnya lapan anak-anak Palestin dan seorang guru mereka tewas Khamis, 16 Februari, ketika sebuah lori tergelincir di jalan basah di Tebing Barat dan bertembung dengan sebuah bas sekolah.


"Ada sekitar lapan hingga 10 kanak-kanak Palestin meninggal dan lebih dari 30 cedera," jurucakap polis Israel Luba Samri kepada Agence France Presse (AFP) pada Jumaat.


Pejabat perubatan di rumah sakit utama di bandar Ramallah, Tebing Barat mengatakan seorang guru menjadi salah korban yang meninggal dan banyak anak-anak usia TK - antara empat dan enam tahun yang menjadi korban. Puluhan lainnya berada dalam keadaan kritikal.


Komentar lain termasuk "Bolehkah kita menghantar lori yang lain?" dan "Aku akan menghantar dua Trailer untuk menghapuskan semua rasa seram" setelah kemalangan berlaku.


Walaupun Netanyahu menyatakan kesedihan atas kemalangan dalam komentar rasminya, para pembantunya tidak menghapuskan komen rasis dari laman Facebook atau malah mencela mereka.


"Tenang, itu anak-anak Palestin," tulis seseorang di laman Facebook Walla itu. Lainnya menulis "pengganas Besar Berkurang" dan "Semoga ada bas tersebut setiap hari."


Komentar serupa yang diposting di laman Facebook polis, termasuk "Ketika mereka dewasa, mereka akan menjadi pengganas .... Allah menggigit mereka sejak awal."


Pembantu Netanyahu enggan memberikan komen. Editor laman Walla Gadi Lahav mengatakan "kami memantau laman setiap beberapa minit dan menghapuskan komen yang tidak layak seperti ini."


Presiden Palestin Mahmud Abbas menyatakan tiga hari berkabung nasional dan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menghantar ucapan belasungkawa dan menawarkan bantuan.


"Bendera akan terbang setengah tiang di semua lembaga," kata Abbas dalam pengumuman yang disiarkan televisyen.

0 comments:

Post a Comment