NYPD
NEW YORK - Jabatan Polis New York (NYPD) memantau secara dengan mendalam terhadap pelajar-pelajar Islam yang menuntut di sekolah termasuk kolej elit, Kolej Liga Ivy, Yale dan Universiti Pennsylvania.

Menurut pihak berkuasa tempatan, NYPD menghantar agen rahsia bagi merekod nama pelajar ke dalam fail perisikan mereka termasuk jumlah kekerapan pelajar itu bersolat.
Setiap hari, beberapa detektif akan mengesan laman web pelajar Islam dan walaupun proffesor serta pelajar itu sendiri tidak pernah melakukan kesalahan, nama mereka turut disenarai dalam rekod laporan yang disediakan kepada Pesuruhjaya Polis, Raymond Kelly.
Dalam usaha untuk meruntuhkan kepercayaan umum terhadap kesucian Islam, jurucakap polis, Paul Browne menyediakan 12 senarai rakyat yang ditahan atau dituduh terlibat dengan keganasan di Amerika Syarikat (AS) serta luar negara melibatkan ahli-ahli persatuan penuntut Islam merujuk kepada MSAs, Jesse Morton, yang mengaku bersalah memuat naik ancaman dalam talian menentang pencipta animasi rancangan televisyen ‘South Park’.
Polis mendakwa Morton turut mencuba merekruit ahli-ahli barunya di Universiti Stony Brook, Long Island.
Namun begitu, Pengerusi Persatuan Pelajar Islam Syracuse, Tanweer Haq menyelar tindakan NYPD sebagai satu pencabulan hak awam.
“Tiada sesiapa pun mahu nama mereka disenarai Ejen Biro Siasatan Persekutuan (FBI) atau NYPD atau apa-apa sahaja.
”Apa yang pelajar Islam inginkan adalah kebebasan bernafas, diberi privasi dan diberi peluang-peluang seperti orang lain,” katanya.
Dalam beberapa bulan ini, agensi berita Associated Press (AP) mendedahkan beberapa program rahsia NYPD yang dibantu Agensi Perisikan Pusat (CIA) memantau kegiatan penduduk Islam termasuk lokasi mereka membeli-belah, makan dan bersolat.
Menerusi pendedahan itu juga, memperlihatkan NYPD bertindak menempatkan pegawai-pegawai pengintipnya di beberapa persatuan pelajar Islam di kolej-kolej yang dikatakan berpotensi mencetuskan keganasan dalam kumpulan pelajar itu.
Konon dikatakan mengikut prosedur yang sama seperti FBI, jelas sekali sebahagian tindakan NYPD tidak mengikut prosedur FBI.
Malah perlanggaran prosedur itu dinafikan Kelly dan Datuk Bandar New York, Michael Bloomberg