25 January 2012

Tokyo berdepan gempa bumi besar

KEADAAN loji nuklear Fukushina Daiichi yang terjejas akibat gempa bumi melanda Jepun, Mac lalu.
KEADAAN loji nuklear Fukushina Daiichi yang terjejas akibat gempa bumi melanda Jepun, Mac lalu.
Jauh lebih awal berbanding ramalan kerajaan Jepun

TOKYO: Gempa bumi besar berkemungkinan melanda ibu kota Jepun dalam masa beberapa tahun, jauh lebih awal berbanding ramalan kerajaan, kata penyelidik di Universiti Tokyo kelmarin, sambil memberi amaran kepada syarikat dan individu supaya bersedia berdepan bencana itu. 

Institut Penyelidikan Gempa Bumi universiti berkenaan berkata, bahagian selatan Tokyo berisiko 70 peratus digegarkan dengan gegaran magnitud 7.0 dalam tempoh empat tahun lagi.
Sebaliknya, kerajaan menganggarkan 70 peratus kemungkinan bencana itu berlaku dalam masa tiga dekad lagi.

Gempa bumi berukuran 9.0 pada skala Richter, terkuat dalam sejarah Jepun dan tsunami melanda pantai timur laut negara itu Mac lalu menyebabkan 23,000 maut atau hilang dan menjejaskan loji nuklear Fukushina Daiichi, mencetuskan gangguan bekalan elektrik dan kebocoran radiasi yang memaksa kerajaan memindahkan penduduk dan selain berlaku pencemaran.

Tinjauan kerajaan menunjukkan gempa bumi kekuatan 7.3 berpusat di utara Teluk Tokyo menyebabkan 11,000 kematian dan memusnahkan sekitar 850,000 bangunan, walaupun pasukan penyelidik Universiti Tokyo berkata sukar untuk meramalkan impak gempa bumi besar di bandar raya.

“Risiko gempa bumi berukuran 7.0 akan berlaku di kawasan itu meningkat sejak kejadian Mac lalu. Buat masa ini, kerajaan, individu dan syarikat perlu bersiap sedia,” kata Profesor Madya Shinichi Sakai.

Seorang pegawai kerajaan berkata, anggaran universiti itu berasaskan model berbeza daripada digunakan kerajaan. Kiraan universiti itu mengambil kira aktiviti gempa bumi sejak Mac lalu, sedangkan kerajaan menggunakan data lama.

Pasukan penyelidik berkata, ada peningkatan lima kali ganda dalam bilangan gempa bumi di Tokyo sejak bencana Mac lalu, berdasarkan kiraan data diperoleh dari Agensi Kaji Cuaca Jepun.

Jepun, terletak dalam Lingkaran Api yang sebahagiannya mengelilingi Lautan Pasifik, dilanda kira-kira 20 peratus daripada gempa bumi berkekuatan 6.0 atau lebih.

Gempa bumi berukuran 7.3 pada skala Richter menggegarkan tengah Jepun pada tahun 1995, memusnahkan bandar raya pelabuhan Kobe, mengorbankan lebih 6,400 penduduk dan menyebabkan anggaran kerugian kira-kira AS$100 bilion (RM310 bilion). – Agensi

0 comments:

Post a Comment