28 January 2012

Pasangan suami isteri terlantar


AHMAD Shukri Ismail (duduk kiri) melihat keadaan Kamarudin Muhammad manakala Umbi Kelasom Hussin terbaring di atas katil di Felda Kota Gelanggi Satu, Jerantut, Pahang, semalam. - MINGGUAN/M. RIZAL NOR


JERANTUT 28 Jan. - Bagaikan jatuh ditimpa tangga. Itulah situasi yang berlaku kepada seorang peneroka, Kamarudin Muhammad, 67, dari Felda Kota Gelanggi Satu, dekat sini.

Selepas dia terlantar akibat terjatuh dari bumbung rumahnya ketika menukar zink 23 November lalu, isterinya, Umbi Kelasom Hussin, 56, pula hampir lumpuh akibat diserang angin ahmar.

Ini membuatkan Kamarudin yang sepatutnya bergantung harap kepada isterinya untuk menguruskan kehidupan seharian pasrah dan berharap penyakitnya segera pulih.

Jiran pasangan tersebut, Baharom Omar, 59, berkata, Umbi Kelasom diserang angin ahmar selepas terkejut dengan insiden yang menimpa Kamarudin.

Katanya, ketika kejadian, dia berada di rumah dan terus bergegas ke rumah Kamarudin sebaik sahaja mendengar bunyi yang kuat dan ketika tiba didapati mangsa terbaring dalam keadaan tidak sedarkan diri.

"Kamarudin dipercayai jatuh dari bumbung ketika sedang menukar zink dan saya terkejut melihat kepala mangsa yang seakan-akan terbelah di bahagian tengah akibat terkena besi ampaian namun hanya sedikit darah mengalir.

"Isterinya yang terkejut pula tidak dapat berbuat apa-apa dan saya terus membawa kedua-duanya ke Hospital Jengka (HJ) untuk mendapatkan rawatan sebelum dirujuk ke Hospital Temerloh (HT)," katanya kepada Mingguan Malaysia dekat Felda Kota Gelanggi Satu, di sini baru-baru ini.

Beliau berkata, ketika kejadian, pasangan suami isteri tersebut hanya tinggal bersama anak bongsunya, Muhammad Maulana, 12, manakala lima lagi anak mereka bekerja di ibu negara.

Sementara itu, salah seorang anak pasangan tersebut, Siti Norhuda, 26, memberitahu, dia bersama adik-beradiknya yang berada di ibu kota terus bergegas pulang ke kampung sebaik sahaja mengetahui musibah yang menimpa kedua ibu bapa mereka.

"Ayah dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) sehari kemudian manakala ibu yang terkejut melihat keadaan ayah pula dimasukkan Unit Rawatan Koronari (CCU) selepas itu apabila jantungnya gagal berfungsi," ujarnya yang belum mendapat pekerjaan tetap.

Siti Norhuda menjelaskan, bapanya berada di ICU selama 17 hari manakala ibunya di CCU selama 13 hari sebelum mereka dibenarkan pulang ke rumah.

"Keadaan ayah semakin baik dan memerlukan rawatan fisioterapi namun ibu masih dalam keadaan seolah-olah tidak sedarkan diri dan besar kemungkinan akan lumpuh dengan kedua-dua mereka hanya minum susu menggunakan tiub," ujarnya.

Menurutnya, dia dan abangnya yang terpaksa berhenti kerja kini nekad untuk menjaga kedua ibu bapa mereka kerana bimbang keadaan akan bertambah teruk terutama ibunya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Tawar, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismail ketika menziarahi pasangan suami isteri itu berkata, beliau amat bersimpati dengan nasib keluarga tersebut dan berharap mereka bersabar dengan ujian Allah.

"Kami akan mencari jalan membantu pasangan itu, tambahan pula kedua-dua anaknya yang sanggup berhenti kerja di Kuala Lumpur semata-mata mahu menjaga ibu bapanya yang sakit," katanya.

0 comments:

Post a Comment