31 January 2012

Melayu mudah lupa atau Mahathir Mudah lupa?


Tun Drahathir Mohamad yang didakwa memutarbelitkan kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam isu Israel-Palestin tetapi melupakan "hubungan akrabnya" dengan Amerika Syarikat suatu ketika dahulu.

Pengarah Komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad (bawah) berkata, Dr Mahathir mungkin kelihatan lantang menentang Zionis dan Barat tetapi dia didakwa mempunyai hubungan baik dengan mereka hingga menandatangani perjanjian ketenteraan dengan Amerika sebelum ini.

NONE"Nampaknya Dr Mahathir terus menyimpan dendam lamanya terhadap Anwar. Beliau dan pimpinan Umno nampaknya tidak dapat berhenti menghamburi fitnah semata-mata untuk mengalihkan dari satu demi satu skandal yang membelenggu mereka," katanya.

Nik Nazmi merujuk kepada Bilateral Training and Consultation Agreement (BITAC) yang membolehkan Amerika Syarikat menjalankan latihan ketenteraan di Malaysia pada tahun 1984.

Dr Mahathir semalam berkata, beliau kecewa dengan kenyataan Anwar yang didakwa mempunyai hubungan rapat dengan Yahudi, malah berkawan dengan anggota kongres Amerika Syarikat yang berbangsa Yahudi.
Dalam kenyataannya hari ini, Nik Nazmi berkata, Dr Mahathir juga membayar pelobi Zionis Jack Abramoff untuk mengatur pertemuannya dengan presiden Amerika Syarikat ketika itu George W Bush.

"Selepas itu, Bush menganggap Malaysia sebagai sekutu di dalam perang melawan keganasan.

"Dan Malaysia menggunakan alasan tersebut untuk menangkap sesiapa sahaja yang dikehendaki termasuk anggota pembangkang yang dituduh sebagai pengganas di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri," katanya.

Menyentuh kenyataan Anwar kepada akhbar antarabangsa Wall Street Journal, Nik Nazmi mempertahankan kenyataannya bosnya itu selari dengan penyelesaian dua negara yang diterima dunia Arab, Malaysia malah pejuang Palestin Hamas sendiri.

0 comments:

Post a Comment