25 January 2012

Lampung Selatan: Penduduk bergaduh, puluhan rumah dibakar dan dirosakkan

JAKARTA - Sekurang-kurangnya 70 rumah dibakar atau dirosakkan dalam pergaduhan antara penduduk dua buah kampung di daerah Lampung Selatan, Sumatera semalam.

Pergaduhan dikatakan berpunca daripada pertengkaran dua remaja di tempat letak motosikal sehari sebelumnya, dan bertukar menjadi konflik berkaitan etnik, agama dan bangsa antara penduduk Kampung Kotadalam dan Kampung Napal, di daerah kecil Sidomulyo, yang keluar beramai-ramai membawa buluh runcing dan senjata tajam untuk bergaduh.

Laporan awal menyebut 48 rumah dibakar, 27 lagi dirosakkan di Kampung Napal namun sehingga kini belum ada kemalangan jiwa dilaporkan selain dua orang yang dilaporkan cedera parah dalam kejadian itu.

Polis menghantar ratusan anggota untuk mengawal keadaan yang dilapor kembali tenang, namun suasana pagi ini di Kampung Kotadalam masih tegang apabila penduduknya terus berjaga-jaga dengan senjata di tangan di beberapa tempat, bagi menghadapi kemungkinan serangan balas penduduk Kampung Napal.

Sehingga kini polis belum dapat memastikan punca sebenar pergaduhan.   
  
Ada laporan menyatakan pergaduhan bermula dengan pertengkaran antara seorang penunggang motosikal dan seorang penjaga parkir, apabila dia enggan membayar Rp1,000 (35 sen) sebagai bayaran meletak motosikal di luar kawasan pasar Sidomulyo.

Dalam pertengkaran itu, lelaki terbabit dikatakan menolak penjaga parkir yang berasal dari Kampung Kotadalam sehingga jatuh dan insiden diadu kepada penduduk Kampung Kotadalam.

Laporan lain pula menyebut pergaduhan disebabkan pertengkaran antara kumpulan remaja yang berebut penguasaan kawasan tempat letak motosikal di luar pasar terbabit.

Kedua-dua pihak terlibat ialah daripada etnik penduduk Lampung dari Kampung Kotadalam dan etnik Bali dari Kampung Napal.

Pihak berkuasa tempatan menyatakan bantuan akan diberi bagi membaiki rumah penduduk yang dibakar atau dirosakkan, selain berusaha mempertemukan pemimpin dan tokoh agama untuk mencari penyelesaian kepada masalah tersebut.- Bernama

0 comments:

Post a Comment