14 January 2012

Kenali Diri tingkat potensi pelajar


PESERTA Program "Kenali Diri bersama Vale" bekerjasama sebagai satu pasukan dalam cabaran mengisi air menggunakan span pada Kem Pelajar selama 10 hari itu.


Oleh MOHD. FADZLY MOHD. IZAB
Syarikat perlombongan Vale telah berjaya menganjurkan Kem Pelajar selama 10 hari "Kenali Diri bersama Vale" yang melibatkan kira-kira 170 pelajar daripada tiga buah sekolah sekitar kawasan Manjung, Perak.
Tiga buah sekolah yang terlibat itu termasuklah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dato Ahmad Boestamam, SMK Convent dan Sekolah Kebangsaan (SK) St. Francis.
Ketua Projek Vale, Sunil Yadav berkata, kem itu diadakan bertujuan untuk memperkenalkan pelajar dengan program kepimpinan dan pembentukan pasukan merangkumi Youth Adventure Course (YAC) bagi pelajar sekolah menengah dan Children Adventure Course (CAC) bagi murid sekolah rendah.
"Kami amat berbangga bekerjasama dengan golongan muda seperti pelajar ini iaitu daripada peringkat akar umbi agar nilai-nilai murni yang mahu disampaikan dapat membantu dalam membentuk perkembangan peribadi mereka," katanya pada program itu di Manjung, Perak, baru-baru ini.
Kem berkenaan terdiri daripada tiga sesi kursus, program pengajaran sepanjang hari, kem pelajar selama 10 hari dan Kursus Mingguan Pelajar yang kesemuanya diadakan bertempat di Teluk Batik, Lumut, Perak.
Inisiatif berterusan ini bermatlamat untuk menghulurkan bantuan kepada 420 pelajar kurang bernasib baik berumur antara 10 hingga 16 tahun dari daerah Manjung.
Menurutnya Sunil lagi, program 'Kenali Diri bersama Vale' ini merupakan salah satu inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR) syarikat bersempena Outward Bound Malaysia dengan kerjasama Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Manjung.
"Objektifnya adalah untuk menggalakkan perkembangan peribadi dan kemahiran sosial di kalangan pelajar-pelajar kurang bernasib baik serta mengajar mereka tentang kemahiran diri, ikhtiar hidup dan kepimpinan melalui kursus, ekspedisi mencabar dan aktiviti luar," jelasnya.
Tambahnya lagi, pihak kami akan terus aktif bersama masyarakat di daerah ini dan bakal mengadakan pelbagai inisiatif CSR yang lain pada 2012.
"Program 'Kenali Diri bersama Vale' ini adalah inisiatif sepanjang tahun yang diadakan antara Vale dan Outward Bound Malaysia yang bermula pada November 2011 dan berakhir pada Oktober 2012," katanya lagi.
Sementara itu, pelajar tingkatan empat dari SMK Ahmad Boestamam yang menyertai kem itu, Mohd. Syah Ryzan Abdullah berkata, aktiviti yang diadakan sepanjang kem selama 10 hari itu sangat menarik dan menyeronokkan.
"Saya bersama ahli kumpulan yang lain mempelajari pelbagai perkara baru termasuklah tentang kerja berpasukan yang begitu penting kerana tanpa kerjasama daripada setiap ahli, kami tidak mungkin mampu menyelesaikan tugasan yang diberikan," ujarnya.

0 comments:

Post a Comment