26 January 2012

Kena cekup sebelum 'terbang'


NOOR RASHID (tengah) menunjukkan sebahagian dadah yang dirampas pada sidang akhbar di Bukit Aman, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Hasrat dua lelaki Nigeria yang mempergunakan dua gadis tempatan sebagai keldai dadah untuk membawa 1.2 kilogram kokain melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) berkubur apabila tindakan mereka itu dapat dihidu polis minggu lalu.

Kesemua suspek tersebut ditahan di KL Sentral pada 20 Januari lalu selepas pemeriksaan di dalam kenderaan yang dinaiki mereka menemui dadah berkenaan disembunyikan di dalam besi troli beg pakaian beroda.

"Siasatan lanjut mendapati, salah seorang wanita yang ditahan itu pernah beberapa kali menjadi keldai dadah dan dia turut ditugaskan untuk merekrut ahli baharu," kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim.

Difahamkan, kokain itu hendak dibawa ke luar negara melalui KLIA dan wanita berkenaan sempat merekrut beberapa gadis tempatan untuk dijadikan keldai dadah sebelum dia ditahan.

Menurut Noor Rashid, dua hari kemudian, pihaknya menahan tiga lelaki Pakistan dan merampas 40.2 kilogram heroin yang disorokkan di dalam beberapa kotak set pinggan mangkuk dan sebuah beg sandang di sebuah rumah kedai di Puchong, Selangor.

0 comments:

Post a Comment