25 January 2012

Isu portfolio: Pas dakwa Umno masih di 'kotak lama'

SHAH ALAM - Pas mendakwa pemikiran Umno masih berada dalam "kotak lama" apabila menganggap portfolio berkaitan hal ehwal Islam mesti diberi kepada parti itu seolah-olah orang lain tidak layak atau hanya parti Islam itu yang berhak mengetuai jawatankuasa tersebut.

Sehubungan itu, Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, setiap jawatan tidak kira kedudukan merupakan amanah yang perlu ditunaikan.

Sambil merujuk kepada peringatan Rasulullah kepada Abu Zar Radiallahu'anhu, Tuan Ibrahim memberitahu, jelas apa yang penting ialah penyandang itu mesti seorang yang beramanah.

"Apa makna jawatan tertentu kalau diserahkan kepada golongan agama sekalipun, jika wang zakat pun boleh disalahgunakan seperti yang diledakkan Ketua Audit Negara?" katanya dipercayai merujuk kepada wang zakat Wilayah Persekutuan, yang menjadi isu baru-baru ini.

Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya Pas Pahang berkata, kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan perakuan untuk mengadakan perbincangan dengan Pas dalam isu-isu agama dan merujuk kepada pakar dalam isu-isu hukum menggambarkan kepada rakyat, sikap berhati-hati yang diambil kerajaan negeri dalam melaksanakan amanah yang dipertanggungjawab kepadanya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kerusi Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi yang dilantik sebagai Exco menggantikan Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, diberi tanggungjawab mengetuai Jawatankuasa Adat Resam Melayu, Belia dan Sukan.

Portfolio hal ehwal agama diterajui oleh Menteri Besar sendiri.

"Pas juga yakin dengan Dr Yunus Ahmad yang baru dilantik sebagai Exco dengan sokongan padu Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Rani Osman memperlihatkan kepada umum betapa kepimpinan Pas bukanlah golongan yang mengejar jawatan, bahkan rela diberi kepada orang lain yang difikirkan sesuai dan layak demi memperkasakan jentera parti," katanya lagi.

0 comments:

Post a Comment