18 January 2012

Iran kirim RQ-170 ke Rumah Putih

TEHRAN: Iran berkata ia akan mengirimkan pesawat mainan menyerupai pesawat kawalan jauh RQ-170 Sentinel kepunyaan Amerika Syarikat yang ditembak jatuh akhir tahun lalu ke Rumah Putih, sebagai memenuhi permintaan Washington yang meminta ia dikembalikan.

Kelmarin, stesen radio tempatan Iran, Radio Payam, melaporkan sebuah syarikat tempatan akan mengeluarkan versi mainan pesawat tanpa pemandu dan akan dihantar ke Rumah Putih.
“Satu upacara istimewa akan diadakan pada 1 Februari, bagi memperingati ulang tahun ke-34, kemenangan revolusi Islam di Ira dan pada hari itulah kami akan mengirimkan pesawat itu ke Rumah Putih,” lapor stesen radio itu.
Pesawat mainan itu mempunyai saiz satu perlapan puluh lebih kecil daripada saiz pesawat sebenar dan dijual pada harga AS$6 (RM18).

Berita mengenai penghasilan pesawat mainan menyerupai RQ-170 Sentinel, dilaporkan untuk kali pertama di luar Iran oleh wartawan Mitrak Amiri yang secara kebetulan membuat laporan mengenai pengharaman patung Barbie oleh polis agama negara itu.

Laporan menyatakan bahawa pesawat mainan itu akan dijual dalam pelbagai warna, manakala laman web dari negara jiran Iran, Trend menyatakan bahawa pesawat itu berukuran 30 sentimeter lebar dan 40 sentimeter panjang, dihiasi kata-kata berbunyi; “Kami akan menginjak-injak Amerika”.

Trend menyatakan bahawa sekumpulan belia Iran bekerjasama untuk mereka dan mengedarkan pesawat mainan itu, manakala agensi berita antarabangsa Associated Press melaporkan ada sebuah syarikat menghasilkan permainan itu.
Iran sebelum ini berkata, ia menembak jatuh pesawat tanpa pemandu itu pada 4 Disember tahun lalu. – Agensi

0 comments:

Post a Comment