18 January 2012

Helah lama tauke degil

KUALA LUMPUR: Segelintir pengusaha restoran bukan Islam di ibu kota masih berdegil dengan menggantung ayat al-Quran dan menggunakan sijil halal palsu di premis mereka bagi menarik pelanggan, khususnya beragama Islam.
Malah, ada antara mereka mendakwa tidak tahu perkara itu salah di sisi undang-undang, selain saluran untuk memohon sijil halal Malaysia.

Perkara itu terbongkar dalam operasi bersepadu membabitkan agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan (NGO) terdiri daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Lembaga Pelindung dan Kebajikan Pengguna Malaysia (LPKPM), semalam.
Dalam operasi di premis makanan sebuah pusat beli-belah di Jalan Putra, di sini, pihak berkuasa memeriksa 11 premis dan kebanyakan mereka melakukan pelbagai kesalahan.

Ketua Penolong Pengarah Kanan Hab Halal Jakim, Azizan Shaari berkata, operasi semalam lebih kepada kempen kesedaran dan pemantauan sebelum Akta Perihal Dagangan 2011 (APD2100) dikuatkuasakan Julai ini.

“Hari ini (semalam) operasinya lebih kepada kempen kesedaran. Tetapi jika kami dapati premis yang diperiksa mempamer atau menggunakan logo atau ungkapan halal, termasuk penggunaan ayat al-Quran, kami akan rampas.
“Ini bagi mengelak disalah guna premis terbabit bagi menarik pelanggan Islam,” katanya di sini, semalam.

Operasi hampir dua jam bermula jam 12 tengah hari itu membabitkan 23 anggota daripada pelbagai agensi.
Sementara itu, Presiden LPKPM, Datuk Seri Dr Saharuddin Awang Yahya berkata, pihaknya akan terus bergabung dengan agensi kerajaan bagi membuat pemantauan berterusan ke atas premis meragukan mengelak pelanggan terus tertipu.

0 comments:

Post a Comment