PINANG TUNGGAL - Lebih 80 pesawah sekitar daerah Lembah Raja dan Ekor Kucing di sini mengalami kerugian ribuan ringgit apabila padi yang sedia untuk dituai bertukar menjadi kering dan tidak berisi.

Penyakit misteri tanaman yang menghantui pesawah kawasan itu dikesan bermula seminggu lalu selepas perubahan cuaca dari panas terik ke hujan yang menyebabkan padi yang sedang masak didapati hilang secara tiba-tiba.

Tetapi menghairankan, pokok padi itu hidup subur dan tidak pula mati.

Pesawah, Abu Bakar Shaari, 58, berkata, dari keseluruhan 1,500 hektar sawah padi di kawasan itu lebih separuh darinya diserang penyakit misteri itu.

“Ini bukan penyakit bena perang kerana selama ini persekitaran kawasan sawah padi di sini sentiasa dikawal selia dari semua segi dan tidak pernah diabaikan.

“Penggunaan racun serangga mencukupi, kaedah penjagaan berdasarkan tunjuk ajar dari Jabatan Pertanian serta pengalaman lama sebagai pesawah menjadikan kawasan ini tidak pernah diserang penyakit tanaman,” katanya.

Rakannya, Saad Saaban, 69, berkata, serangan penyakit seakan-akan buruk tangkai itu merupakan kali pertama dialaminya serta berlainan sekali dengan penyakit bena perang.

“Sekarang umur padi saya telah mencecah 90 hari dan bakal dituai tidak sampai dua minggu lagi tetapi semuanya musnah sekelip mata menyebabkan saya hilang punca pendapatan.

“Akibat serangan itu, padi yang hampir menguning bertukar menjadi kelabu,” katanya.

Bagi Abdul Wahab Yaakob, 49, sebaik menyedari padinya diserang penyakit misteri itu dia telah berusaha menyembur racun termasuk yang dibekalkan oleh Jabatan Pertanian, tetapi semuanya tak membuahkan hasil.

“Jika sehektar pendapatannya boleh mencecah RM3,000 bayangkan betapa ruginya keseluruhan petani di sini selepas lebih separuh dari 1,500 hektar sawah padi di sini rosak.

“Tak tahulah bagaimana untuk menjelaskan semua hutang serta meneruskan kehidupan kerana serangan ini berlaku ketika padi sedia untuk dituai,” katanya.

Seorang lagi pesawah, Zainol Wahab, 57, berkata, sebelum ini serangan siput gondang emas, tikus dan kulat serta bena perang yang pernah dialami sejak mengerjakan sawah lebih kurang 35 tahun lalu tidak seteruk serangan penyakit misteri yang kali pertama menyerang itu.

“Lebih tiga suku kawasan sawah padi yang saya usahakan di sini musnah dalam serangan itu,” katanya.

Bagi Roslan Saad, 48, berkata, dia telah menghabiskan banyak duit untuk membeli racun kerana beranggapan ia terjadi akibat serangan serangga.

“Selepas melihat padi seluas tiga hektar yang penuh berisi dari kekuningan kepada warna kelabu seminggu lalu saya mengambil langkah menyembur racun dengan harapan ia akan terkawal.

“Tapi ia tak berbekas menyebabkan semua padi milik saya musnah yang sekelip mata hingga menjadikan saya kehilangan punca utama menyara keluarga,” katanya.