20 January 2012

Guru muzik Saddam perompak

MELBOURNE: Pemuzik di majlis perkahwinan yang satu ketika dulu pernah berkhidmat sebagai guru muzik kepada bekas Presiden Saddam Hussein, dihukum penjara lima tahun mahkamah Australia kerana memecah masuk rumah dua wanita warga tua.

Esam Moshi mengaku bersalah kerana mencuri selain menyebabkan kecederaan dan dijatuhkan hukuman lima tahun penjara semalam berhubung kejadian pada 2010 itu. 

Hakim Mahkamah Victoria, Michael Bourke, berkata Moshi membesar di Baghdad dan mengajar muzik kepada Saddam dan keluarganya. Esam dan keluarganya berpindah ke Australia selepas kejatuhan rejim Saddam. 
 
Beliau mberitahu, kesalahan Esam adalah serius kerana kedua-dua mangsa yang agak berusia.

“Kesalahan itu satu contoh jenayah serius. Mangsa adalah seorang wanita yang tidak berdaya untuk melawan,” katanya.Bourke berkata, Esam memecah masuk dua rumah didiami wanita berusia 87 dan 60 tahun dan menolak kedua-duanya ke lantai dalam dua kejadian berasingan.

Kedua-dua mangsa Esam menawarkan air kepadanya selepas dia memberitahu keretanya rosak di luar rumah. Serangan berlaku pada dua hari berturut-turut pada Julai 2010 di Glenroy dan Lalor.

Dalam serangan pertama, Esam mengikut mangsa ke dapur dan menolak wanita berkenaan ke bangku. – Agensi

0 comments:

Post a Comment