17 January 2012

Guna peranti penyesak untuk halang pelajar tiru

SALZBURG: Seorang guru besar sebuah sekolah menengah di Austria nyaris dikenakan tindakan mahkamah selepas bertindak untuk mengesan bakal peniru satu peperiksaan dengan menggunakan idea berteknologi tinggi, tetapi salah di sisi undang-undang.
Gerhard Klampfer dilapor membeli dan memasang peranti penyesak yang cukup kuat untuk menghalang pelajar tahun akhir meniru daripada Internet dengan menggunakan telefon pintar mereka ketika peperiksaan akhir musim panas lalu.

Radio ORF melaporkan dalam laman webnya semalam, tindakan itu cukup berkesan untuk menarik perhatian sebuah syarikat pengendali khidmat telefon. Ia memaklumkan kepada pihak berkuasa yang bertanggungjawab mengawasi aliran radio selepas menyedari perkhidmatannya terjejas.
Mereka kemudian memaklumkan kepada pegawai undang-undang yang mengancam untuk mendakwa Klampfer atas tuduhan kesalahan kecil.

Menurut undang-undang Austria, hanya polis, tentera dan pihak berkuasa mengenai keselamatan boleh menghalang isyarat. Klampfer berkata dia tidak tahu perbuatannya itu salah di sisi undang-undang. Dia dibebaskan dengan amaran. - AFP

0 comments:

Post a Comment