20 January 2012

Bimbang dibunuh, Salman Rushdie batal sertai festival

Salman Rushdie
NEW DELHI - Pengarang kontroversi kelahiran India Salman Rushdie menarik diri daripada menyertai Festival Kesusasteraan Jaipur minggu ini kerana bimbang menjadi mangsa pembunuhan penjenayah Mumbai.

"Saya baru saja mendapat maklumat daripada sumber perisikan di Maharashtra dan Rajasthan bahawa pembunuh upahan daripada kumpulan penjenayah Mumbai mungkin
datang ke Jaipur untuk menamatkan riwayat hidup saya," katanya yang dipetik oleh akhbar Times of India, semalam.
Festival itu, yang disifatkan terbesar seumpamanya di Asia, akan dihadiri lebih 10,000 orang, termasuk 250 pengarang dan personaliti terkemuka seperti hos televisyen terkenal Amerika Syaikat, Oprah Winfrey.

Awal bulan ini, sebuah pergerakan agama berpengaruh yang berpangkalan di India, Darul Uloom Deoband, memberi amaran akan mengadakan tunjuk perasaan terhadap Rushdie sekiranya beliau menghadiri acara itu berikutan tulisannya yang menyakiti hati umat Islam.

Para pemerhati berkata memandangkan beberapa negeri akan mengadakan pilihan raya tahun ini, kehadiran Rushdie sudah pasti mencetuskan isu politik yang panas.

"Walaupun saya tidak mempercayai sepenuhynya kesahihan maklumat risikan itu, tapi saya rasa saya tidak bertanggung jika menghadiri juga festival itu dalam keadaan demikian, tidak bertanggungjawb kepada keluarga saya, kepada para hadirin festival itu dan kepada rakan-rakan penulis.

"Oleh itu, saya tidak akan ke Jaipur seperti yang dirancang," kata pengarang berusia 64 tahun itu yang kini menjadi warganegara Britain.

Festival lima hari itu akan berlangsung dengan kawalan keselamatan ketat di Jaipur, juga dikenali sebagai 'Pink City', di Rajasthan, mulai semalam. - Bernama

0 comments:

Post a Comment