30 January 2012

Bertubuh kecil kerana berhenti makan ubat hormon


MOHD. FAIRUS menunjukkan kad OKU miliknya tetapi dia tidak mendapat bantuan daripada JKM.
KANGAR - Tindakan seorang remaja berusia 18 tahun yang berhenti memakan ubat hormon pembesaran selepas kematian ibunya sejak 10 tahun lalu telah memberi impak besar dalam kehidupannya apabila saiz tubuhnya kini tidak ubah seperti seorang kanak-kanak berusia lapan tahun.
Akibatnya, Mohd. Fairus Firdaus Zainol kini hanya mempunyai ketinggian kira-kira 115 sentimeter manakala berat badannya hanya 15 kilogram.
Remaja itu mendakwa, pertumbuhan tubuhnya terbantut dan menjadi seperti kanak-kanak gara-gara dia tidak mengambil ubat hormon pembesaran setelah kematian ibu.
"Sebelum ini ibu yang memberi ubat tersebut yang dibekalkan khas oleh Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Kuala Lumpur.
"Selepas ibu meninggal dunia sejak 10 tahun lalu, tiada sesiapa pun yang boleh mengambil ubat tersebut dan tubuh saya kekal seperti dahulu," katanya ketika ditemui di Kampung Kuala Sanglang di sini semalam.
Keadaan fizikal yang dialami Mohd. Fairus berbeza seperti orang kerdil lain yang mengalami pertumbuhan anggota tidak seimbang sebaliknya keadaannya adalah normal namun tulangnya kecil.
"Bapa telah meninggal awal daripada ibu manakala saudara-mara lain pula tidak mampu ke PPUKM untuk mengambil ubat khas itu pada setiap bulan," ujarnya lagi.
Sejak itu, jelasnya, pertumbuhan tubuhnya tidak menampakkan perubahan dan dia begitu terkilan kerana keadaan fizikalnya yang kecil menyebabkan pergerakannya terhad tidak seperti remaja seusianya yang aktif dan kuat.

0 comments:

Post a Comment