Berpantang maut sebelum ajal
KULIM - Dua remaja lelaki berusia 20an nyaris maut apabila kereta jenis Nissan 120 Y yang dinaiki mereka merempuh tiang lampu di jalan utama ke Simpang Empat Taman Kenari kira-kira jam 10 malam, kelmarin.

Menurut mangsa, dia dalam perjalanan dari arah Hospital Lama menuju ke Taman Kenari.

Apabila tiba di tempat kejadian sebuah kereta dari Taman Kenari menuju ke Pekan Kulim menuruni bukit dalam keadaan laju.

Mangsa cuba mengelak dari dirempuh oleh kenderaan terlibat lalu terbabas ke bahu jalan sebelum merempuh tiang lampu sehingga patah.

Akibat rempuhan itu, kereta mangsa mengalami kerosakan teruk manakala rakan mangsa yang berada di kerusi penumpang tersepit di tempat duduk.

Mangsa berjaya dikeluarkan oleh orang ramai dengan bantuan anggota Ikatan Relwan Rakyat (Rela) yang sedang membuat rondaan di sekitar kawasan itu.

Mangsa tersepit mengalami kecederaan patah kaki sebelum dikejarkan ke Hospital Kulim untuk menerima rawatan kecemasan.

Dari siasatan awal dijalankan mendapati kereta digunakan mangsa dimiliki oleh seorang wanita beralamat di Kelantan.

Ketua polis Trafik Kulim, ASP Ismail Ayub berkata, terdapat beberapa jalan di sekitar Kulim harus di selenggarakan kerana ia terlalu curam dan membahayakan pengguna jalan raya.

Menurutnya, Simpang Empat Taman Kenari merupakan salah satu kawasan kemalangan dan meminta orang ramai supaya memperlahankan kenderaan ketika tiba di kawasan itu.

“Mangsa yang mengalami kecederaan berada dalam keadaan stabil manakala pemandu kereta itu tidak mengalami sebarang kecederaan. Kereta yang dipandu mangsa telah di bawa ke balai polis Trafik kulim untuk siasatan lanjut.

“Saya berharap penunggang motosikal dan pemandu kereta supaya memperlahankan kenderaan mereka apabila menaiki atau menuruni jalan di sekitar Kawasan Taman Kenari. Ini adalah kerana jalan itu tidak lurus.

“Apabila ini berlaku kenderaan dari arah bertentangan tidak dapat mengelak kenderaan yang datang dari arah depan dalam keadaan laju,” katanya.