25 January 2012

Belia India kian bosan media sosial

NEW DELHI: Belia bandar India kini mengalami “kelesuan” media sosial yang mendorong sesetengah mereka memadamkan akaun Facebook dan laman sesawang lain.

Kajian Dewan Bersekutu Perdagangan dan Industri India (ASSOCHAM) mendapati, golongan belia negara itu mula mendapati media sosial membosankan, mengelirukan, mengecewakan dan membuang masa.

“Justeru, mereka mula mengalami kelesuan media sosial dan semakin kurang memasuki akaun masing-masing seperti di Facebook, Google+, Twitter dan Orkut, “ kata laporan berkenaan.
Kajian itu membabitkan 2,000 belia berusia 12 hingga 25 tahun di 10 bandar raya.

Ekoran “kelesuan” itu, golongan muda India kini lebih gemar menggunakan aplikasi telefon bimbit seperti Blackberry Messenger, WhatsApp, Nimbuzz, atau Google Talk yang membolehkan mereka berborak dengan rakan masing-masing. Kira-kira 55 peratus responden berkata, mereka sengaja mengurangkan masa untuk melayari media sosial berkenaan.

Lebih separuh daripada 55 peratus itu juga mengaku mereka sebenarnya tidak lagi mengaktifkan akaun masing-masing atau memadamkannya secara langsung. - AFP

0 comments:

Post a Comment