29 January 2012

Amalan rasuah di Indonesia dijangka meningkat tahun ini


JAKARTA: Amalan rasuah tahun ini dijangka semakin meningkat dengan mendadak. Keadaan ini disebabkan oleh parti politik sibuk memperkukuhkan dana politik untuk pilihan raya 2014.

“Amalan rasuah dijangka semakin meningkat kerana memerlukan sumber untuk dana parti politik parti,” kata Penyelaras Pemerhati Rasuah Indonesia (ICW), Danang Widoyoko di pejabatnya di Jakarta Selatan, semalam. Bukan sekadar untuk persediaan calon presiden tetapi parti politik yang mulai sibuk untuk pilihan raya 2014 memerlukan modal untuk kemenangan mereka dan dana perlu dikumpul mulai tahun ini.

“Masalah yang tidak kelihatan sebenarnya adalah rasuah kerana amalan ini terus meningkat berikutan 2014 pilihan raya akan diadakan. Itu bermakna amalan rasuah akan terus dilakukan,” katanya. Amalan rasuah parti politik dijangka tersebar di setiap peringkat kepemimpinan daripada pemerintahan pusat hingga daerah. Pendekatan yang digunakan mereka adalah menggelapkan dana Anggaran Pendapatan Perbelanjaan Negara (APBN).


“Pendekatan yang biasa digunakan adalah penggelapan wang dan projek palsu. Amalan rasuah di kalangan masyarakat kita masih luar biasa,” katanya. - Jakarta Post

0 comments:

Post a Comment