15 January 2012

2 beradik mati berpelukan

TAWAU: Akrab hingga ke akhir hayat. Itulah gambaran tragedi membabitkan dua beradik yang mati rentung dalam keadaan berpelukan apabila rumah mereka di Kampung Titingan di sini, terbakar, awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 pagi itu, tujuh rumah musnah membabitkan 23 keluarga dan 74 penghuni, termasuk 35 kanak-kanak yang dipercayai berpunca litar pintas.

Kedua-dua mangsa, Andi Hera Andi Muddah, 19, dan adiknya, Putri Intan Andi Muddah, 6, ditemui rentung dalam bilik tidur mereka dipercayai terperangkap.
Menurut nenek mangsa, Rahmah Bedurahman 65, ketika kejadian, mereka sekeluarga sedang lena dan hanya menyedari kejadian itu selepas terdengar suara orang ramai berteriak supaya menyelamatkan diri.

Selepas keluar dari rumah, katanya, mereka menyedari kedua-dua mangsa masih belum keluar hingga memaksa seorang daripada anaknya masuk semula ke rumah untuk cuba menyelamatkan mereka.

“Pintu bilik mereka terkunci dari dalam menyebabkan anak saya cuba menendang pintu, tetapi gagal kerana api semakin marak membakar rumah.
“Cucu sulung saya itu bercita-cita menjadi jururawat dan bakal melanjutkan pengajian ke sebuah kolej swasta pada 28 Januari ini,” katanya yang masih sedih dengan kejadian itu.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Tawau, Rudy Fredzek berkata, ketika kejadian, kedua-dua mangsa dipercayai tidur dan tidak menyedari kejadian berkenaan.
“Orang ramai cuba menyelamatkan mangsa dengan masuk ke dalam rumah berkenaan, tetapi gagal. Anggota bomba menemui kedua-duanya rentung dalam keadaan berpelukan sejurus api dipadamkan,” katanya ketika dihubungi, semalam. Rudy berkata, pihaknya menerima panggilan kejadian itu jam 3.50 pagi seterusnya mengerahkan dua jentera serta empat kenderaan utiliti bersama 21 anggota ke tempat kejadian.

Sebaik sampai di tempat kejadian, keadaan begitu kelam-kabut dengan orang ramai cuba membantu memadamkan kebakaran dan menyelamatkan harta-benda.

“Apabila bomba sampai di tempat kejadian, rumah itu sudah hampir 70 peratus musnah.

0 comments:

Post a Comment